WP Ważny temat Sponsor
WP Ważny temat Sponsor logo Cykl Kariery

Między biologią a karierą. Dlaczego menstruacja w miejscu pracy pozostaje tabu?

Sponsor logo Cykl Kariery
58 proc. kobiet czuje się zawstydzonych z powodu miesiączki. Nic dziwnego – ponad połowa mężczyzn uważa, że mówienie o menstruacji w pracy jest niestosowne. I choć coraz więcej firm podejmuje działania na rzecz walki z nierównością, to wciąż zapomina o podstawowych potrzebach połowy pracowników. Czas to zmienić – mówią organizatorzy kampanii społecznej Cykl Kariery.

Pozostając przy liczbach, aż 71 proc. Polek uważa, że nie ma równych szans w życiu zawodowym, a 69 proc. twierdzi, że płeć wpływa na wysokość ich wynagrodzenia. O nierówności na polskim rynku pracy powiedziano już wiele, sporo udało się też w ostatnich latach zmienić, głównie za sprawą determinacji kobiet, aktywnie walczących o wyrównanie płac czy należne im miejsce w zarządach.

Wyzwań jednak nie brakuje, a jednym z nich jest tak prozaiczna kwestia, jak dostęp do artykułów menstruacyjnych w miejscu pracy. Powiecie, że to prywatna sprawa każdej z nas? Nie! To kwestia zdrowia i praw kobiet, a więc niezbywalnych praw każdego człowieka.

– Równość to taka sama pewność siebie mężczyzny i kobiety, to samo wsparcie od szefa czy szefowej. Gdzieś po drodze zapomnieliśmy o podstawowych potrzebach pań. Spójrzmy na nasze firmy i zastanówmy się, czy chcielibyśmy, żeby pracowała tu nasza mama, siostra albo córka? – zwraca uwagę Dominika Kulczyk, prezeska Kulczyk Foundation, będącej inicjatorem kampanii Cykl Kariery.

kobieta ból brzucha

Źródło: Adobe Stock

(NIE)wstydźcie się!

Menstruacja (tak, możemy to słowo wypowiedzieć głośno) to naturalne zjawisko fizjologiczne, które jest udziałem niemal połowy społeczeństwa i to przez większą część życia. Pomimo to kobiety na całym świecie są z tego powodu stygmatyzowane i społecznie wykluczane. Menstruacja pozostaje tematem tabu. O miesiączce się nie mówi, miesiączkę się ignoruje lub zbywa wstydliwym milczeniem.

Jak podaje amerykańska marka Thinx, 58 proc. kobiet czuje wstyd z powodu okresu, a prawie trzy czwarte w drodze do łazienki ukrywa podpaskę lub tampon (niech pierwsza rzuci kamieniem, która tego nie robi). Coraz częściej – i słusznie – przyznajemy się do swojej orientacji seksualnej, nie wstydzimy się swojej niepełnosprawności, bo i dlaczego, z dumą nosimy siwe włosy i obchodzimy kolejne po pięćdziesiątce urodziny, a wciąż – i to niezależnie od tego, jak wysokie zajmujemy stanowisko – nie potrafimy przyznać, że nie jesteśmy w pracy w pełni dyspozycyjne. Ba, często same przed sobą udajemy, że wszystko jest w jak najlepszym porządku. Zaciskamy z bólu zęby, wymyślamy od histeryczek. W końcu tego się od nas oczekuje.

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że problem nie dotyczy tylko czynnych zawodowo kobiet, ale też m.in. transmężczyzn, osób interpłciowych czy niebinarnych.

ludzie

Źródło: Adobe Stock

Potrzebujemy przyjaznej przestrzeni

W raporcie Kulczyk Foundation czytamy, że aż 17 proc. kobiet w Polsce z powodu miesiączki zdarzyło się nie pójść do pracy lub szkoły. A co dziesiąta musiała zwolnić się ze szkoły lub pracy z powodu braku podpaski podczas okresu. Menstruacja staje się więc przeszkodą w zawodowym rozwoju.

Miesiączkujące kobiety niejednokrotnie muszą wykonywać obowiązki w uciążliwych i niekomfortowych warunkach, często z ograniczonym dostępem do toalety. Są też dyskryminowane i postrzegane jako mniej efektywne, na których nie można do końca polegać. To z kolei sprawia, że nie dostają ciekawych i prestiżowych projektów.

– Jesteśmy dopiero na początku drogi, w której uświadomimy sobie, że wpędzanie w poczucie wstydu czy lęku połowy społeczeństwa niesie za sobą ogromne, negatywne skutki społeczne. I to ze względu na proces, który przecież dla kobiet jest czymś najbardziej naturalnym. To zmiana, bez której nie byłoby życia, nie byłoby nas – przekonuje Dominika Kulczyk.

Czas zdać sobie sprawę, że ubóstwo menstruacyjne nie jest problemem krajów trzeciego świata. Brak dostępu do artykułów menstruacyjnych i odpowiednich toalet – w tym miejscu, choć często nie zdajemy sobie z tego sprawy, wkraczamy w kwestie równości płci; niedostatek wiarygodnej i rzetelnej wiedzy oraz stygmatyzujące otoczenie to problemy, z którymi borykają się także Polki.

Tak długo jak menstruacja będzie postrzegana jako temat wstydliwy, tak długo kobiety będą doświadczały związanego z nią stresu. Dlatego potrzebujemy przestrzeni przyjaznej kobietom i osobom miesiączkującym. Miejsca, w którym o menstruacji można mówić swobodnie.

ludzie

Źródło: Adobe Stock

Więcej niż najdroższy CSR

I taki jest cel pierwszej edycji ogólnopolskiej kampanii Cykl Kariery. Kulczyk Foundation wspólnie z partnerami: Polską Radą Biznesu, Pracodawcami RP, Okresową Koalicją i Sukcesem Pisanym Szminką chce zmienić rzeczywistość w polskich firmach. Adresatami programu są pracodawcy, którzy chcą zadbać o równość płci oraz zdrowie i dobre samopoczucie zatrudnionych.

W jaki sposób? Zapewniając dostęp do bezpiecznych toalet oraz podpasek i tamponów w miejscu pracy, co będzie miało nie tylko wymiar praktyczny, ale też symboliczny – w ten sposób najprościej skończyć z tabu, a także budując środowisko pracy, w którym temat miesiączki nie jest ignorowany.

– Założenia Cyklu Kariery są proste. Program ma pomóc pracodawcom w tworzeniu przyjaznych miejsc pracy dla wszystkich pracowniczek i pracowników, bez względu na płeć. Zaczynając od najbardziej prozaicznych potrzeb – dostępności środków higienicznych i toalet przez budowanie świadomości na temat zdrowia menstruacyjnego po dalsze zbliżanie firmy do tematu równości płci – wylicza Wojciech Kostrzewa, prezes Polskiej Rady Biznesu

W kampanii może wziąć udział każda firma, instytucja, jednostka administracji publicznej czy organizacja społeczna. Wystarczy, że wypełni deklarację, która znajduje się na stronie cyklkariery.pl, a następnie wdroży zmiany ułatwiające życie kobietom i osobom miesiączkującym.

Warto przy tym pamiętać, że dostępna podpaska może zrobić więcej dla komfortu pracy niż najdroższa strategia HR – przekonują organizatorzy akcji.

Patronat nad kampanią objął UN Global Compact Network Poland oraz Omni Calculator. Wirtualna Polska i Money.pl mają zaszczyt patronować programowi medialnie. Więcej informacji na temat kampanii można znaleźć na stronie cyklkariery.pl.