Małe zmiany, wielki efekt. Jak przygotować biuro do potrzeb osób menstruujących?
Właściciele firm coraz więcej uwagi przykładają dziś do komfortu pracy w biurze. Standardem jest dostęp do wygodnych stanowisk pracy, odpowiedniego oświetlenia czy klimatyzacji. W biurach pojawia się też coraz więcej zieleni, a także specjalne przestrzenie do gier, spokojnej rozmowy i odpoczynku. Co więcej, w kuchni możemy znaleźć filtrowaną wodę, dobrą kawę i świeże owoce, a w łazienkach krem do rąk i ręczniki papierowe (także dla tych, którzy nie chcą korzystać z suszarek). Czego brakuje? Produktów menstruacyjnych. Bo choć pracodawcy nierzadko stają na głowie, by ludziom w ich firmach dobrze się pracowało, to zapominają o podstawowych potrzebach kobiet.
Tymczasem miesiączka, naturalny proces fizjologiczny, dotyczy około połowy pracowników. I zdarza się, że pojawia się w niespodziewanym momencie, co – gdy osoba menstruująca jest nieprzygotowana – wywołuje wstyd i frustrację. A wystarczy odrobina empatii, by odwrócić sytuację.
Link: Sprawdź czy Twoje miejsce pracy jest przyjazne osobom menstruującym
Do tworzenia przyjaznych miejsc pracy dla wszystkich pracowników zachęca pracodawców Kulczyk Foundation. Organizacja, wspólnie z partnerami: Polską Radą Biznesu, Pracodawcami RP, Okresową Koalicją i Sukcesem Pisanym Szminką, inicjuje pierwszą edycję ogólnopolskiego programu Cykl Kariery.
Kampania skierowana jest do wszystkich firm, instytucji, jednostek administracji publicznej i organizacji społecznych. Do programu można dołączyć w bardzo prosty sposób. Wystarczy wypełnić deklarację, która znajduje się na stronie cyklkariery.pl, a następnie wdrożyć kilka, niewymagających wielkich nakładów finansowych, zmian.
Proste kroki do większej przyjazności
Na zdrowie i higienę menstruacyjną składa się m.in. dostęp do preferowanych i odpowiednich środków higienicznych (tamponów i podpasek), a także bezpiecznych miejsc pozwalających na ich zmianę i utylizację oraz urządzeń sanitarnych.
Tylko tyle czy może raczej aż tyle, biorąc pod uwagę liczby: 1 na 5 kobiet w Polsce miała problem z zakupem odpowiednich artykułów menstruacyjnych.
Chcąc stworzyć miejsce pracy przyjazne wszystkim pracownikom, zacznijmy więc od zapewnienia bezpłatnych produktów higienicznych. Na stronie cyklkariery.pl znajduje się kalkulator, który pozwala zaplanować koszty. I tak firma zatrudniająca 15 kobiet, chcąc zabezpieczyć panie na pierwszy niespodziewany dzień okresu, potrzebuje 45 produktów (23 podpasek i 23 tamponów). Koszt zakupu to 20 zł. Przy pełnym zaopatrzeniu (nie tylko w pierwszym dniu miesiączki) mówimy o 150 produktach i wydatkach rzędu 65 zł miesięcznie. Pamiętajmy jednak, że to produkty awaryjne, z których nie wszystkie kobiety w firmie będą chciały lub musiały korzystać. Realny miesięczny koszt artykułów może być więc znacznie mniejszy.
Ważne też, żeby osoby menstruujące miały nieskrępowany dostęp do toalet, w których w dowolnym momencie mogą swobodnie zmienić środki higieniczne. A skoro o tym mowa – nie zapominajmy też o pojemniku na odpady w każdej kabinie.
Wyzwaniem będzie na pewno stworzenie kultury przyjaznej menstruacji w miejscu pracy i zaangażowanie w działania wszystkich pracowników, niezależnie od płci. Jednak już niewielkie zmiany – jak choćby pojawienie się w łazienkach produktów menstruacyjnych – mogą pomóc w zwiększaniu świadomości na temat zdrowia menstruacyjnego i przeciwdziałaniu tabu.
I ostatnia kwestia – odpowiednie zaplanowanie czasu pracy. Warto pamiętać o dodatkowym czasie związanym z wymianą środków higienicznych czy dolegliwościami. Część pań może też cierpieć np. na endometriozę czy PMS (zespół napięcia przedmiesiączkowego)/PMDD (przedmiesiączkowe zaburzenie dysforyczne) i potrzebować wolnego na wizytę u lekarza czy zwolnienia lekarskiego.
To się opłaca!
Stworzenie miejsca przyjaznego wszystkim pracownikom przekłada się na konkretne korzyści. Zarządzanie czasem pracy, które uwzględnia potrzeby osób menstruujących może zwiększyć frekwencję. Dostęp do środków higienicznych i możliwość swobodnej rozmowy na tematy związane ze zdrowiem wpływa na wzrost pewności siebie u pracowników, a także tworzy dobrą atmosferę pracy – osoby menstruujące czują się otoczone opieką, mogą też liczyć na wsparcie otoczenia. A to z kolei wpływa na lepszą komunikację wewnątrz firmy.
Wrażliwość pracodawcy i współpracowników zwiększa także wydajność, a znajomość cyklu efektywność i kreatywność osób menstruujących.
Wszelkie działania podejmowane przez firmę na rzecz równości płci sprawiają, że ta staje się bardziej atrakcyjnym miejscem pracy dla przyszłych pracowników. Rośnie też jej konkurencyjność i szansa na pozyskanie nowych kontrahentów.
Co ważne, włączając się w kampanię Cykl Kariery, firma ma również szansę przyczynić się do realizacji Globalnych Celów Zrównoważonego Rozwoju.
– Stwórzmy przestrzeń, która wydobędzie moc z każdej i każdego z nas, bez względu na płeć. W równości i różnorodności drzemie siła, którą warto wykorzystać. Zadbajmy o zdrowie menstruacyjne w naszych miejscach pracy – zachęca Dominika Kulczyk, prezeska Kulczyk Foundation.
Patronat nad kampanią Cykl Kariery objął UN Global Compact Network Poland oraz Omni Calculator. Wirtualna Polska i Money.pl patronują programowi medialnie. Szczegółowe informacje na temat kampanii, a także sporą dawkę wiedzy można znaleźć na stronie cyklkariery.pl.